Yoga lesvormen

Hatha Yoga 

Het is een rustige yogastijl. Aandacht voor meditatie en mindfulness, soepele bewegingen afgewisseld met dynamische oefeningen. Evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. Er wordt ook aandacht besteed hoe je de yogaprincipes kunt toepassen in je dagelijks denken en handelen.

Vinyasa Yoga
Is een dynamische en krachtige vorm van Yoga, waarin een serie asana’s (yogahoudingen) wordt uitgevoerd op het vloeiende ritme van de adem. De synchronisatie van adem en beweging wordt een dynamische flow, waardoor je organisch en soepel leert bewegen.

Je ontwikkelt een energiek lichaam, terwijl je aan het einde van de les een totale ontspanning ervaart. Een ander belangrijk aspect is dat je leert bewegen vanuit je Centre (banda’s). In elke les train je kracht, flexibiliteit, conditie, balans, concentratie en meditatie.

Door de aandacht naar de adem te brengen en die verbind met de beweging kom je in het hier en nu en in jouw diepste kern. Pure mindfulness dus. Het is leren loslaten en dat werkt ook door in je dagelijkse leven waardoor je beter met stress kan omgaan.

De basis van Vinyasa Yoga is Ashtanga yoga en de les van Sonja Bakker Jivamukti yoga.

“Yoga is iets wat je moet voelen en niet zozeer iets wat je moet proberen te begrijpen” Het begint bij jezelf. Om met Sri K. Pattabhi Jois te spreken: ‘Yoga is 1% theorie en 99% praktijk. Oefen, oefen, oefen en de rest komt vanzelf.’ Yoga leer je niet uit boeken. Yoga is een reis naar binnen en de enige die deze reis kan maken, ben jij zelf.

Yoga is vandaag de dag een bewezen methode om meer eenheid te creëren en een goede gezondheid te bevorderen.  

 

Foto Peet
Yoga
-Verbetert je slaap
-Vermindert stress
– Meer energie/ vitaliteit
– Gelukkigere stemming
– Gewichtsverlies/betere spijsvertering
– Voorkomt en vermindert klachten en blessures
– Rustigere en stillere geest
– Versterkt je immuunsysteem
– Reinigt en zuivert je lichaam
– Ophef van blokkades